Aquest SEGON TRIMESTRE treballarem:
Repassem un poc d'ortografia:
https://sites.google.com/a/xtec.cat/rdzereral/cm-i-cs-catala/ortografia
Joc d'atenció
http://vedoque.com/juegos/atento-juego.html
Jocs de lectura, gramàtica, ortografia
http://www.cristic.com/5o-y-6o-de-primaria/catala/?lang=ca#
COMPLEMENTS DE L'ORACIÓ
Complement Directe
================================================
Aquest PRIMER TRIMESTRE treballarem:
L'ORACIÓ
L’oració és un conjunt de paraules que té sentit complet. L’element principal sense el qual no hi pot haver oració, és el VERB.
La majoria d’oracions estan formades per dues parts: el subjecte i el predicat.
Subjecte i el predicat
El subjecte és la persona, l’animal o l’objecte del qual es diu alguna cosa.
El predicat és allò que es diu del subjecte.
===========================================================
EL PREDICAT I COMPLEMENTS
ELS ADVERBIS
EL COMPLEMENT DIRECTE
EL COMPLEMENT INDIRECTE
EL COMPLEMENT CIRCUMSTANCIAL
ELS PRONOMS FEBLES
PRÀCTIQUES:
=============================================
Aquest TERCER TRIMESTRE treballarem:
EL VERB
http://www.edu365.cat/primaria/muds/catala/conjugacio.htm
http://www.verbscatalans.com/
EL MODE VERBAL
PRACTICA
http://www.xtec.cat/~aporta1/catalana/gram61.htm
https://eljardidetercerb.wordpress.com/tag/conjugacions-en-catala/
Ortografia de la s, ss, c, ç
Practica 1 Practica 2
*Seguim amb el projecte Rondalles: aquest trimestre confeccionarem un audiovisual d'una rondalla triada entre tots.
Votació de la millor rondalla:
Personatges:
Escenes:
Guió:
TIPUS DE FRASES:
Aquest SEGON TRIMESTRE treballarem:
LES RONDALLES
Durant
aquest trimestre les estudiarem i coneixerem moltes coses com... què
són realment ? quins tipus hi ha? com és la seva estructura? com
són els seus personatges?... Cercarem la informació a diferents
adreces d'Internet i també llegirem rondalles de Menorca, Mallorca i
Eivissa.
-Treball sobre les rondalles: Què són? qui les conta? Qui les fa? On es conten? Diferència entre rondalla, llengenda, conte... Existeixen rondalles a altres llocs del món?
Enllaços a rondalles:
L'abat de la Real
http://rondallaires.caib.es/
Enllaç a llegendes
https://sites.google.com/site/intercanvispenedesmenorca/llegendes
-Visitau aquest lloc: http://www.xtec.es/~averges3/primer/formules.htm
Quines d'aquestes
formes de començar i acabar una rondalla ja coneixíeu? Les rondalles que
has vist fins ara, començaven i acabaven d'alguna manera concreta?
Coneixes alguna altra forma de començar o acabar un conte o rondalla?
Entre tots podem inventar més fòrmules.
==============================================
Aquest PRIMER TRIMESTRE treballarem:
LA BIOGRAFIA
DEFINICIÓ A LA VIQUIPÈDIA
GRAMÀTICA: ELS ADJECTIUS
Leandre, el nen horrible, és monstruós, fantasmagòric, horripilant, espantador, paorós, esverador…, i també és divertit, trapella, esbojarrat,
entremaliat, alegre, imaginatiu… Totes aquestes paraules són adjectius.
1. Què són els adjectius?
- Són paraules que s'empren per descriure o designar les característiques de les persones o de les coses. Acompanyen al nom que descriuen. Poden expressar tant qualitats com estats.
L'al·lot divertit.
El camí llarg.
El ca enorme.
Preciosos ulls.
Exercici:
1. Rellegeix el primer capítol d'en Leandre per trobar els adjectius que el descriuen.
Apunte'ls a la teva llibreta i si n'hi ha algun que no entenguis, empra el diccionari apuntant al costat el seu significat. Exercici:
2. Gènere i nombre de L'adjectiu.
Gènere: masculí o femení.
Nombre: singular o plural.
L'adjectiu ha de concordar en gènere i nombre obligatòriament amb el nom que acompanyen.
Ex dels adjectius variables:
company simpàtic (masculí i singular)
companya simpàtica (femení i singular)
companys simpàtics (masculí i plural)
companyes simpàtiques (femení i plural)
En canvi, n'hi d'altres que no varien, són els adjectius invariables, presenten la mateixa forma per al masculí i per al femení.
Ex: un cometa brillant, una estrella brillant.
Un llibre interessant, una cançó interessant.
3. Graus de L'adjectiu.
Els adjectius expressen qualitats. Les qualitats es poden tenir en diferents graus, amb més o menys intensitat.
Els graus de l'adjectius són tres: positiu, comparatiu i superlatiu.
ACTIVITATS GRAUS ADJECTIUS
LA SÍL·LABA/ELS DIFTONGS
LA SÍL·LABA
Activitats online:
Comptem síl·labes
Separem les síl·labes
Exercici de partició de síl·labes (amb solució)
PRACTIQUEM ELS DÍGRAFS
ELS PLURALS/LA VOCAL NEUTRA
Plurals 1
Plurals 2
Vocal neutra
L'ACCENTUACIÓ
- Classes d’accent (obert, tancat, diacrític): En català, les paraules poden portar accent obert (`) o accent tancat (´).
- La lletra “a” sempre porta l’accent obert.
- Les lletres e, o poden portar l’accent obert o tancat. Cal fixar-se bé en la pronúncia de la e i de la o per saber quin accent han de portar: e oberta si sona com gel; e tancada si sona com mes; o oberta si sona com gol; o tancada si sona com gos.
- Les lletres i, u sempre porten l’accent tancat.
- L’accentuació de les paraules agudes: Les paraules agudes s’accentuen quan acaben en vocal; -as,-es –is, -os, -us, i –en, -in.
- L’accentuació de les paraules planes: Les paraules planes s’accentuen quan no acaben en cap de les terminacions següents: vocal, vocal + s, -en, -in.
- L’accentuació de les paraules esdrúixoles: Les paraules esdrúixoles s’accentuen sempre. La síl•laba tònica ocupa l’antepenúltima posició.
L'accentuació 1
L'accentuació 2
mola la biografia
ResponEliminaHola som en Julià i en Lluc i nos agrada la biografia
ResponElimina