Per això vam decidir treballar quatre temes històrics relacionats: la II Guerra Mundial, Hitler i els camps de concentració, i el context, argument, personatges, compositor i llibretista de l'òpera.
Entre tots hem muntat aquesta informació:
Va
començar 1 de setembre 1939, va acabar 2 de setembre 1945.
La causa
de la guerra va ser que Alemània no li agradava com estaven les
fronteres dels països.
Va ser
un conflicte que involucrar les
grans potències del món, agrupats en dos grups de paisos:
L'eix:
Alemània, Itàlia i Japó.
Aliança:
Estats Units, paisos democràtics occidentals i Unió Soviètica.
Més de
70 paisos van participar en combats per terra mar i aire.
Durant
la segona Guerra Mundial prop de la meitat de víctimes va ser de la
Unió Soviètica (país que va patir la principal agressió
d'Alemània) i va patir també la persecució de minòres ètniques
com la jueva i açò va provocar l'holocaust.
Va ser
el conflicte més mortífer que hi ha hagut a la humanitat perquè
van emprar bombes nuclears.
Al final
va guanyar els Aliats i es va crear les Nacions Unides.
Hitler----biografia
Va
nèixer 20 d'abril de 1889 a Berlín i va ser el president i
canciller d'Alemània entre 1933 i 1945.
Va ser
fill d'un funcionari d'aduanes i de Clara Hitler. Va ser un estudiant
no molt bo, no va acabar la secundària. Es va posar a fer de
militar. Va intentar una insurrecció i el van dur a la presó.
Durant la seva estança va redactar un llibre que explica el seu
pensament. Al 1924 va sortir i tenia molta gent que el recolzava. Va
ser nomenat canciller i va dur el poder al partit nacionalista obrero
alemán, més conegut com NAZI i va liderar amb un règim dictatorial
conegut com el Tercer Reich o Alemània Nazi.
Va ser
el qui va dirigir la segona Guerra Mundial amb el propòsit de
expandir-se .
Al final
es va suicidar quan va veure que havia perdut la guerra. Tenia 54
anys.
Camps
de concentració--------- Servien tancar els presoners de guerra
d'Alemània. És una instal·lació que s'empraven per tancar
intel·lectuals i polítics, minories ètniques, etc.
Brundibár
Què és? ---- És una òpera escrita per a
fillets que no dura més 40 minuts. Va ser composta en 1938. Se va
estrenar a Praga a una ciutat que es deia Tezerín
Brundibár es una ópera compuesta y estrenada en la antigua Checoslovaquia.
Este pequeño país de Europa central surgió en 1918 al final de la
Primera Guerra Mundial integrado por la República Checa y Eslovaquia. Al
igual que otros países de Europa, no escapó a los planes expansionistas
de Hitler y fue invadido en 1938. Terezín,
antigua guarnición militar, fue convertida en gueto por los alemanes en
1941. Esta pequeña ciudad amurallada funcionó como lugar de tránsito
hacia el campo de exterminio de Auschwitz. Sin embargo, la propaganda
nazi difundió la idea de “ciudad balneario” a donde se podían retirar
los judíos ancianos “con seguridad”. Allí se destinó a la población
judía mayor de sesenta años, políticos, artistas y personas de renombre.
La visita que realizó La Cruz Roja en 1944 proporcionó a la población
del gueto ciertas mejoras en sus condiciones de vida ya que se trataba
de dar la impresión de que la ciudad era un paraíso. Para demostrarlo,
se filmó la película “El führer regala una ciudad a los judíos”, en la que se podían
observar las maravillas de la vida en este lugar.
Brundibár fue representada en Terezín al menos 55 veces por los niños judíos de Terezín. Esta ópera se convirtió en una de la
piezas más apreciadas y en cada representación sus entradas eran muy solicitadas y se agotaban
rápidamente. El mensaje de que la bondad vence sobre la maldad era una gran motivación para los oprimidos
prisioneros, ya que se asemejaba el personaje de Brundibár al de Hitler. Afortunadamente dos
factores ayudaron a esta obra a no ser desaprobada por la SS (fuerzas de seguridad nazis): una ópera de niños e interpretada por niños era vista como algo benigno. Estaba
cantada en checo, una lengua extranjera para los nazis alemanes.
Por desgracia esto también hizo esta ópera inaccesible para miles de presos de lengua alemana.
Pero para todos aquellos que podían entenderla e interpretarla, niños fundamentalmente, así como ir
a disfrutar de su puesta en escena, fue una distracción que les inspiraba y alejaba de su lucha diaria.
argument
--------
Dos hermanos, Aninka y Pepicek, tratan de conseguir un poco de dinero para comprar leche fresca para su madre que la necesita para recuperarse de una enfermedad, pero no tienen dinero. Para conseguirlo deciden imitar a Brundibár, el organillero del pueblo. Pero él se cree el amo de la plaza y los echa. En el segundo acto de esta ópera, los niños, después de pasar la noche en la calle, y con la ayuda de un perro, un gorrión y un gato, logran reunir a los demás niños del barrio para cantar juntos, llamar la atención del público, y ganar algún dinero. Todos reunidos, cantan una canción de cuna que roba completamente la atención de la audiencia, dejando a Brundibár sin clientela y le permite a los niños reunir dinero suficiente para comprar la leche. Brundibár, enfurecido de ver que ya no recibía más dinero por culpa de los niños, decide robarles su dinero pero entre todos lo atrapan y logran recuperar lo que habían perdido. Al final, contentos por su victoria, los niños cantan una canción de su triunfo sobre el malvado tirano.
Dos hermanos, Aninka y Pepicek, tratan de conseguir un poco de dinero para comprar leche fresca para su madre que la necesita para recuperarse de una enfermedad, pero no tienen dinero. Para conseguirlo deciden imitar a Brundibár, el organillero del pueblo. Pero él se cree el amo de la plaza y los echa. En el segundo acto de esta ópera, los niños, después de pasar la noche en la calle, y con la ayuda de un perro, un gorrión y un gato, logran reunir a los demás niños del barrio para cantar juntos, llamar la atención del público, y ganar algún dinero. Todos reunidos, cantan una canción de cuna que roba completamente la atención de la audiencia, dejando a Brundibár sin clientela y le permite a los niños reunir dinero suficiente para comprar la leche. Brundibár, enfurecido de ver que ya no recibía más dinero por culpa de los niños, decide robarles su dinero pero entre todos lo atrapan y logran recuperar lo que habían perdido. Al final, contentos por su victoria, los niños cantan una canción de su triunfo sobre el malvado tirano.
personatges
----- Aninka, Pepicek, Brundibár, gorrión, gato, perro
compositor-Hans
Kása Llibretista- Adolf Hoffmeister
PROCEDIMENT:
-Posada
en comú de la informació que hem trobat agrupant-la en les
temàtiques anteriors.
Ho
escrivim a la pissarra digital a partir de les intervencions de
tothom. Treim còpies de la informació recollida.
-Decidir
com representar la informació: plantilles lapbook
-Muntatge
del lapbook.
Que xula que serà la obra!!! Segur que amb tota la informació que vam sercar(això esper!) i una altra vegada sera molt
ResponEliminaXULA!!!!
:P